#Ernst Múzeum

Mi a portré?
 

Mi a portré?

A Műcsarnokban nemrég bezárt Mi a magyar? című kiállítás nem meglepő módon azt a kérdést tette fel, hogy „mi a magyar?” Mit jelent magyarnak lenni? Miként jellemezhető az itt élők és/vagy a nemzet magyarsága? Milyen hatások alakították-alakítják magyarságunkat? Legitim kérdések ezek, főképp egy esszébe kívánkozóak. Annak a kiállításnak a rendezője, Gulyás Gábor a nyitóteremből nyíló első terem falán számos fontos idézetet helyezett el, mintegy felvetésként a kérdés lehetséges megválaszolására. Ráadásul a tárlat egyes termeit is úgy címezte meg, hogy abból további gondolatok, válaszelemek, ha úgy tetszik, bekezdések fakadjanak. Az ily módon elgondolt kiállítást magát akár esszének is tekinthettük: nyitott végű kísérletnek, amelynek keretében annak szerzője elgondolkodik egy számára – adott esetben számunkra – fontos problémán.

Műértő Műértő

Ez nem művészet. Ez szemét.
 

Ez nem művészet. Ez szemét.

Ez meg mi ez? Ez nem művészet! Ezt egy gyerek is megcsinálja. Sőt, fogom az iPhone-om, és megcsinálom én. Különben is, ki ez az Ojvé Vei, valami kamuművész putriképekkel?

R.A. R.A.

Egy trükkös felirat nyomában
 

Egy trükkös felirat nyomában

Heisenberggel indítani egy kiállítást meglehetősen húzós, pláne ha egy képletéről van szó, Várnai Gyula azonban talán még ezt is megengedheti magának. Már csak azért is, mert a W. H.+ című falra festett képlet szorosan kapcsolódik egy legendás, bár sokak által csak reprodukcióról ismert - és a jelen kiállításon is antréként reprodukált - művéhez, a W. H.-hoz (1996), amely a következő felirat betűit helyezte fel a Szent István Király Múzeum falára: „a valóság attól függően más és más, hogy megfigyeljük-e vagy sem”. Várnai pedig figyel - nagyon is. A Műértő cikke.

unknown unknown